Nyheter

Enkla knep för att bota din sömnbrist

woman-2197947_960_720

Du har säkert hört att sömnen är viktig för ditt välmående. Faktum är att för lite sömn samt dålig sömnkvalitet har kopplats samman med en rad olika sjukdomar och besvär.

Dessa problem påverkar dig såväl kort- som långsiktigt och kan göra det svårare att fungera i vardagen och på arbetsplatsen. Långvarig sömnbrist kan också innebära stora negativa konsekvenser i form av sjukskrivning, sämre ekonomi och försämrade vänskaps- och familjerelationer.

Varför sömnen är viktig och vad som sker när du får för lite sömn är temat för den här artikeln. Vi kommer också med rekommendationer om hur du förbättrar din sömn.

Många hälsoproblem beror på sömnbrist

Långvariga sömnsvårigheter leder ofta till psykiska besvär som depression, ångest och humörsvängningar. Vad du kanske inte känner till är att sömnbrist också har bevisats orsaka en mängd kroppsliga besvär.

Några av de vanligaste besvären som orsakas av sömnbrist är

  • Övervikt och fetma
  • Högt blodtryck och kolesterol
  • Förhöjt blodsocker och diabetes typ 2

Dålig sömn beror ofta på stress

Att du sover sämre när du är stressad har du kanske själv erfarit. Stress är den absolut största boven bakom dåliga sömnvanor och orsakar ofta en ond cirkel: ju mer stressade vi är, desto sämre sover vi och ju sämre vi sover, desto mer stresskänsliga blir vi.

Att bryta denna onda cirkel kan vara svårt. Hemligheten ligger i att försöka slappna av innan sänggående så att du inte ligger och spänner eller oroar dig i sängen.

För många människor fungerar avslappningsövningar bra. Du kan till exempel testa meditation eller yoga på kvällen för att varva ner inför sömngåendet. Kom också ihåg att undvika kaffe och tobak kvällstid eftersom koffein och nikotin kan störa sömnrytmen.

Om du har många tankar som snurrar i huvudet kan det också vara värt ett försök att skriva dagbok. Anteckna alla dina oroliga tankar eller måsten innan du lägger dig så minskar risken att du tänker på dessa när du egentligen ska sova.

Fel madrass kan störa sömnen

En annan vanlig orsak till sömnsvårigheter är felaktiga sängar och madrasser. Vi spenderar ungefär en tredjedel av livet i sängen och därför kan ditt sängval hjälpa eller stjälpa din sömnkvalitet.

Istället för en billig men obekväm säng från Ikea kan är det värt att titta på kontinentalsängar. Dessa skiljer sig från vanliga sängar genom att de består av flera lager samt tjockare och mer ergonomiska madrasser. Ofta går det att få tag i en kontinentalsäng som är anpassad efter just din vikt, längd och sömnmönster.

En dålig kudde som inte ger tillräckligt med stöd i nacken kan leda till rygg- och axelvärk som gör det svårare att sova. Det finns många ergonomiska kuddar innehållandes memoryskum att välja mellan och du kan få tag i en bra kudde för allt mellan 200-1500 kronor.

Vi hoppas att dessa enkla tips kommer hjälpa dig att sova bättre.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *